Tandartsenpraktijk leiden

Telefoon

Kunstgebit op maat

kunstgebit

Een kunstgebit is een uitneembare waarmee ontbrekende tanden en kiezen worden vervangen. Tegenwoordig is de kwaliteit van kunstgebitten zo hoog, dat het haast niet meer opvalt als iemand een kustgebit draagt.

Er zijn twee soorten kunstgebitten

• De eerste soort is een volledige prothese waarmee al uw tanden en kiezen vervangen worden door een kunstgebit.
  • De tweede soort is een partiele prothese. Een partiele prothese vervangt niet alleen ontbrekende tanden, maar zorgt er tevens voor dat bestaande tanden niet scheef gaan groeien. Vaak is een partiele prothese de eerste stap naar een volledig kunstgebit.

De behandeling bij Tandartsenpraktijk Leiden

1. Ten eerste wordt er een afdruk gemaakt van uw bestaande gebit. Deze afdruk wordt door de tandtechnicus gemaakt van kunsthars.
  2. Als de afdruk klaar is, zal de tandarts controleren of deze goed past.
  3. Aan de hand van de afdruk wordt een proefprothese gemaakt.
  4. Na nog een aantal keer passen en meten werkt de tandtechnicus de proefprothese af, zodat deze helemaal klaar is voor gebruik.
  5. Hierna worden de tanden en kiezen (indien deze nog in de mond zitten) getrokken.
  6. Vervolgens wordt de prothese geplaatst en kan deze direct in gebruik genomen worden.
  7. Na een paar weken dient u op een controleafspraak te komen en kunnen de laatste aanpassingen worden gedaan.

MA - DO

08.00 tot 17.00

Vrijdag

08.00 tot 12.00

Inschrijven als Patiënt

Vul uw gegevens gemakkelijk online in en schrijf  u direct in bij onze praktijk

kunstgebit

Pijn

Het trekken van eventuele tanden en kiezen wordt onder plaatselijke verdoving gedaan en is daarom niet pijnlijk. Achteraf kunt u wel wat napijn hebben en pijnstillers bieden hierbij verlichting. Pas op met bloedverdunnende pijnstillers zoals aspirine: deze kunnen bloedingen veroorzaken.

Gewenningsproces

Een prothese is wennen, omdat het anders voelt dan uw eigen tanden en kiezen. Ook kunnen er drukplekken ontstaan in het tandvlees. Deze kunnen erg pijnlijk zijn, maar zullen vanzelf wegtrekken.

Ook wijzigen er een aantal zaken in uw dagelijkse leven, zoals uw mondhygiëne-routine. Daarnaast zullen er veranderingen zijn in spraak, eten en drinken. Het duurt een aantal weken voordat u helemaal gewend bent. De tandarts geeft u graag tips.

Tarieven kunstgebit op maat

Protheses worden in 2015 deels vergoed vanuit de basisverzekering. Wel moet deze aan een aantal voorwaarden en punten voldoen:

• De kosten van een uitneembare onder- en bovenprothese worden voor 75% vergoed. De rest zal u zelf moeten betalen. Dit zal een bedrag zijn tussen de € 100,- en € 200,- per prothese. Bij sommige zorgverzekeraars zit deze 25% eigen bijdrage in de aanvullende verzekering.
  • Ook betaalt u eerst uw eigen risico, voordat de protheses worden vergoed.
  • Daarnaast dient u rekening te houden met het trekken van tanden en kiezen. Dit wordt niet verzekerd vanuit uw basisverzekering.
  • De prijzen voor kunstgebitten zijn wettelijk vastgesteld. In onze prijslijst kunt u een overzicht vinden en krijgt u een indicatie van de kosten. Uiteraard ontvangt u een offerte voordat wij overgaan tot behandeling. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met Tandartsenpraktijk Leiden.

Raadpleeg uw zorgverzekering. Zij kunnen u precies vertellen wat vergoed wordt en wat niet.

Gecertificeerd

Kwaliteit en vertrouwen staan voorop

Ontspannen

Huiselijke sfeer in de praktijk