Veelgestelde vragen / Wortelkanaalbehandeling Toepassen

Korte omschrijving

In de wortel van een tand of kies zitten een of meerdere wortelkanalen. Deze kanalen zijn gevuld met bindweefsel, zenuwen en bloedvaatjes. Dit wordt pulpa genoemd. Als dit ontstoken raakt is een wortelkanaalbehandeling nodig.

Wat gebeurt er bij een wortelkanaalbehandeling?

De tandarts maakt eerst een foto om te kijken hoe de wortel eruit ziet en waar de ontsteking zit. Daarna krijg je een plaatselijke verdoving. Als deze is ingewerkt boort de tandarts de kies open. Het ontstoken en dode weefsel wordt verwijderd. De kies wordt helemaal gereinigd met kleine vijltjes en een desinfecterende vloeistof. Als de tandarts zeker is dat er geen ontsteking meer zit, vult hij de lege kanalen met rubber stiftjes op. Hier gaat dan een vulling op. Als de kies erg verzwakt is, kan een kroon nodig zijn.

Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

Door de plaatselijke verdoving is de behandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er wat napijn ontstaan. Hiervoor kan je pijnstillers nemen. Blijft het pijnlijk of wordt het erger, bel dan je tandarts.

Een ontstoken wortelkanaal kan veel kiespijn geven. Een ontsteking zal ook niet uit zichzelf verdwijnen. Dus als je kiespijn hebt, blijf er niet te lang mee lopen. Een wortelkanaalbehandeling is beter dan dat de hele kies of tand uiteindelijk getrokken moet worden.

Posted in: Behandelingen