Tandartsenpraktijk leiden

Telefoon

Wortelkanaalbehandeling

Maatwerk wortelkanaal behandeling

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het gedeelte dat u dagelijks ziet. De wortels daarentegen ziet u niet, want deze zitten onder het tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal: het wortelkanaal. Deze wortelkanalen zijn gevuld met bindweefsel, zenuwen en bloedvaatjes; dit wordt pulpa genoemd.

Een wortelkanaalbehandeling is noodzakelijk, indien:

• Het wortelkanaal ontstoken is.
  • U kiespijn krijgt door het ontstoken wortelkanaal.
  • U uw eigen kiezen wilt behouden bij een ontstoken wortelkanaal. Als u niet op tijd een wortelkanaalbehandeling ondergaat, dan dienen de tanden getrokken te worden.

Wortelkanaalbehandeling bij Tandartsenpraktijk Leiden

1. Voordat de wortelkanaalbehandeling plaatsvindt, zal het behandelplan met u worden besproken.
  2. Daarna maakt de tandarts een röntgenfoto om te kunnen zien hoe de wortel eruit ziet en waar de ontsteking zit.
  3. Vervolgens krijgt u een plaatselijke verdoving.
  4. Als deze is ingewerkt boort de tandarts de kies open.
  5. Het ontstoken en dode weefsel wordt verwijderd en de kies wordt gereinigd met kleine vijltjes en desinfecterende vloeistof.
  6. Als de tandarts zeker is dat er geen ontsteking meer zit, vult hij de lege kanalen op met rubber stiftjes, waar vervolgens een composietvulling op wordt geplaatst. Als de kies erg verzwakt is, kan een kroon noodzakelijk zijn.

MA - DO

08.00 tot 17.00

Vrijdag

08.00 tot 12.00

Inschrijven als Patiënt

Vul uw gegevens gemakkelijk online in en schrijf  u direct in bij onze praktijk

Wortelkanaalbehandeling

Duur van de behandeling

Een dergelijke behandeling beslaat een half uur tot anderhalf uur, afhankelijk van het aantal ontstoken wortelkanalen. In de meeste gevallen kan de tandarts de behandeling in één keer afmaken. In een enkel geval moet u een keer terugkomen.

Pijn

Door de plaatselijke verdoving is de behandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er wat napijn ontstaan, welke onderdrukt kan worden met pijnstillers. Raadpleeg de arts als het pijnlijk blijft of de pijn verder toeneemt.

Kosten en offerte

Iedere tandheelkundige zorgverlener in Nederland hanteert dezelfde prijzen. De kosten van een wortelkanaalbehandeling zijn afhankelijk van het aantal wortels die ontstoken zijn en of er een kroon nodig is of niet. De tandarts zal een gedetailleerde offerte maken voordat de behandeling wordt uitgevoerd. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen: 071-5173847.

Gecertificeerd

Kwaliteit en vertrouwen staan voorop

Ontspannen

Huiselijke sfeer in de praktijk