Zenuwbehandeling

Een zenuwbehandeling is een andere benaming voor een wortelkanaalbehandeling en is een uiterst precies en nauwkeurig werkje. Het mag niet in een haastklus ontaarden. De oorzaken zijn meestal ontsteking van de wortel of overbelasting van een kies. Behalve dat elke kies en tand een eigen wortelkanaal stelsel heeft zitten er in het dentine uitlopers van deze zenuwcellen daarom zijn blootliggende tandhalzen vaak gevoelig. De patiënt merkt meestal al iets bij ijs eten of warm eten dat er iets niet in orde is. Het is verstandig om dan al naar de tandarts te gaan en niet pas bij een heftige pijn die meestal des avonds optreedt. Het is verstandig om dan al naar de tandarts te gaan en niet pas bij een heftige pijn die meestal des avonds optreedt.

Wortelkanaalbehandeling pijn tandarts

De tandarts zal na onderzoek en bespreken met uw instemming de behandeling beginnen onder verdoving. Vaak krijgt u een rubber lapje in de mond om alles steriel te houden. De tandarts zal met verschillende soorten naalden en spoelingen de kanalen reinigen. Soms krijgt u een tijdelijke afsluiting met een soort medicament in de kies. Als een proefafsluiting. Heel zelden zijn er meer zittingen nodig. Als alles goed is worden de wortelkanalen gevuld en de kies afgesloten met een definitieve vulling. In sommige culturen zoals in vadertje Rusland is titanium in de mode (ziet eruit als een blikje cola zonder tekst).

Meer informatie over tandheelkunde kunt u vinden op www.allesoverhetgebit.nl

Na de wortelkanaalbehandeling

Als een zenuwbehandeling geslaagd is kan deze de rest van uw leven mee. Er kan na enige tijd een kroon of een mooie vulling op de behandelde kies geplaatst worden. Soms is hier een voorbehandeling nodig met titanium of glasvezelstiften om de oude kracht in de kies te herstellen. Zoals op het plaatje hiernaast waar natuurlijk eerst iets opgebouwd moet worden om een kroon te plaatsen.

Zenuwbehandeling tandarts

Heeft u nog vragen over verstandskiezen?

Onze adviezen zijn altijd gratis en u heeft de tijd om te bedenken en nogmaals vragen te stellen.

Stel uw vraag